maandag 25 februari 2013

Ervaringen met de Dacia Lodgy 1.2 TCe 115

Foto’s en tekst: Paul

Vorige week woensdag heeft Paul zijn Dacia Lodgy 1.2 TCe 115 Lauréate Beige Cendre opgehaald bij de dealer en vandaag deelt hij zijn ervaringen met ons:

Dacia Lodgy Paul 02

20 februari heb ik mijn nieuwe Dacia Lodgy Tce 115 Lauréate opgehaald. Hij is nóg mooier dan ik oktober vorig jaar al vond toen ik een proefrit maakte in een 110 pk sterke diesel uitvoering. De prestaties van die diesel vond ik echt prima, zeker voor een diesel. De mijne met een 1.2 liter, turbo benzine motor is nóg sneller en ook stiller. We werden vriendelijk, bijna feestelijk, ontvangen door een medewerker van Autohaag Zeeuw in Den Haag. Lekker kopje koffie voor mijn vrouw en mij en warme chocomel voor mijn 2 kids. Na de nodige administratieve plichtplegingen, mocht ik ‘m dan eindelijk de showroom uitrijden, dwars over een fietspad, zó een drukke doorgaande weg op. Maar wel super voorzichtig met mijn nieuwe aanwinst.

Dacia Lodgy Paul 03

Ik heb bewust gekozen voor een Lauréate i.p.v. een Prestige uitvoering. De reden hiervoor is, dat ik niets geef om een leren stuur en versnellingspookknop. Ook dat Touch screen multimedia-navigatie-systeem vind ik niet handig, want als je ‘m als navigatiesysteem gebruikt, moet je veel te veel naar beneden kijken en dat komt de verkeersveiligheid volgens mij niet ten goede. Ook lijkt me dat dieven graag je auto openbreken om dat Touch screen multimedia-navigatie-systeem te stelen. De “gewone” Bluetooth radio zit ook boordevol mogelijkheden en is zeer geavanceerd. Er zit zelfs een microfoontje in het plafond gemonteerd zodat je handsfree via Bluetooth kunt bellen en gebeld worden. Ook al de telefoonnummers uit je mobiel kun je tevoorschijn toveren op het scherm van die radio, net als de muziek van je mobiel en alles draadloos. Echt super! De achteruitrijsensoren die standaard op de Prestige uitvoering zitten, zijn niet aan mij besteed, maar lichtmetalen velgen wel. Alleen is de keuze nogal beperkt bij de Dacia dealer. Op de Lauréate is de meerprijs voor lichtmetaal zo’n € 250,- maar dan ben je wel je standaard stalen velgen (voor winterbanden) kwijt. Dus heb ik een set lichtmetaal besteld bij een velgenshop voor € 290,- De keuze daar was enorm, dus was het nog best moeilijk, want de ene velg was nog mooier dan de andere. Mijn originele stalen velgen (t.w.v. € 180,-) heb ik dus nog gewoon.

Dacia Lodgy Paul 01

Ik vond mijn ingeruilde Logan MCV Lauréate 1.6 altijd heerlijk rijden en lekker snel ook. De enige minpuntjes vond ik altijd de luidruchtigheid en het hobbelen. Deze prachtige Dacia Lodgy heeft hier helemaal geen last van. Hij is fluisterstil tijdens het rijden zodat je het geluid uit de radio gewoon hoort, hoe hard je ook rijdt, je hoeft ‘m niet harder te zetten. De Lodgy trekt veel sneller op dan de MCV en de wegligging is echt stukken beter. Ook de deuren maken geheel geen blikkerig geluid bij het dichtslaan, wat mijn ouwe trouwe MCV wel deed. En trouw was mijn MCV, want in de bijna 5 jaar dat ik ‘m had heeft ie me niet één keer in de steek gelaten! En dat is toch wat we allemaal verwachten van onze heilige koe. Ik heb mijn Lodgy nu een aantal dagen en we hebben lekker een beetje rondgetoerd. Ik ben echt 100% tevreden en hij voldoet volledig aan mijn verwachtingen. Ook altijd grappig om te zien dat mensen nieuwsgierig naar onze auto kijken, omdat ze een Dacia Lodgy nog niet zo vaak hebben gezien. Ik zelf eigenlijk ook niet, want sinds ik vorig jaar de koop sloot, heb ik gewoon niet één Lodgy in het wild gezien, niet één! Al met al ben ik dus super tevreden met mijn aankoop!

Te koop

Wegens aanschaf van een Dacia Lodgy, z.g.a.n. originele dakdragers (verkocht) voor een Dacia Logan MCV. Nieuwprijs € 90,- Graag een serieus bod.
Ook te koop, 4 stalen velgen, steek 4×100, ET 50, 5,5 inch, met winterbanden (Semperit sport grip, maat 195/65/15) profiel ± 3 mm (verkocht), misschien nog 1 winter te gebruiken. Ik rijd er nu nog mee en de grip op b.v. sneeuw is prima. Tegen elk aannemelijk bod boven € 60,-.

 

Dacia Lodgy Paul 05

Hieronder wat dingetjes die me opvielen aan de Dacia Lodgy:

  • Als je de deur open doet, gaat, naast de binnenverlichting, ook het licht van de rechter klok aan (dagteller, tankinhoud e.d.)
  • De radio doet het ook zonder dat het contact aanstaat.
  • Er zitten aan de deuren geen knopjes die omhoog en omlaag gaan als je de auto opent resp. sluit. Je kunt dus niet zien of de auto op slot staat of niet.
  • Ik zie nergens een indicatie voor de watertemperatuur. Je ziet dus nooit of ie al een beetje op temperatuur is.
  • Er is geen handig opbergbak voor aan plafond te bestellen, zoals ik in de MCV had. Er zit standaard wel een brilhouder aan het plafond, aan de bestuurderskant.
  • In de bagage ruimte zitten minder opbergvakjes dan in de MCV, want daar zaten in elk van de beide deurtjes nog een handig vakje.
  • Er zit geen knipperend lampje in het dashboard als auto op slot is, zoals in mijn oude auto
  • Handschoenenkastje nogal klein en het vak erboven nogal ondiep. M’n map met papieren die ik bij aflevering meekreeg, past er niet in. Daarentegen zit er wel een mooi opberg vak boven op het dashboard, wat 's zomers wel een klein oventje zal zijn.....
  • Er zit geen bakje onder de handrem.
  • Zodra je het contact aanzet, gaat er voor een soort stadslicht (daglichtlampen) branden.
  • De Lodgy is wel veel stiller, sneller en ruimer dan de MCV. Al is er op de grote weg toch wel iets meer windgeruis hoorbaar dan ik oorspronkelijk dacht, want in de stad is ie echt fluisterstil.
Dacia Lodgy Paul 04

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

Heb je tips, nieuws, (vakantie)foto’s, wijzigingen aan of een review over je Dacia Dokker, Duster, Lodgy, Logan of Sandero (Stepway) stuur ze naar:

email mcvjournaal

Sinds kort ook op twitter en facebook.

Posted: 26 februari 2013 in Alles over de Dacia Lodgy Tags:1.2 TCe 115, Beige Cendre, Dacia Lodgy, Lauréate

Geen opmerkingen:

Een reactie posten