woensdag 30 oktober 2013

Review Dacia Logan MCV 1.4 MPI 2007

Het is lang geleden dat ik iets over mijn eigen Dacia heb geschreven en daar is uiteindelijk de oorspronkelijke website MCV Journaal mee begonnen.

Mijn Dacia Logan MCV Lauréate 1.4 MPI Rouge Passion heb ik in begin maart 2007 besteld en is uiteindelijk in november 2007 geleverd.

Dacia Logan MCV 6 jaar 04

Gisteren heb ik hem weggebracht voor de APK (de eerste keer na 4 jaar, 2 maal na 2 jaar en daarna ieder jaar), een kleine onderhoudsbeurt, een nieuwe distributieriem en een langzaam leeglopende rechter achterband.

Ondanks dat de Dacia de hele dag buiten staat in weer en wind, slechts 1 à 2 maal per jaar in het sop gaat of naar de wasstraat, ziet hij er nog prima uit. Ondanks de “moeilijke” kleur Rouge Passion is er geen kleurverschil of verwering te bekennen, roest is ook nog nergens te vinden, het kunststof in de auto is nog steeds kras en vooral kraakvrij. De stoelbekleding (ook achter waar de honden zitten) nog altijd in prima conditie.

Dacia Logan MCV 6 jaar 05

Volgens de garage Auto Service Van Rijn is de wagen ook technisch in uitstekende staat, geen slijtage te vinden. Zelfs de oorspronkelijke distributieriem zag er na zes jaar nog prima uit.

Ik rij na mijn pensionering nog maar weinig kilometers, de eerste twee jaar 30.000 km en de kilometerstand na 6 jaar bedraagt nu nog geen 50.000 kilometer. Hij staat nog altijd op de oorspronkelijk banden, inderdaad de veel verguisde Debica‘s.

Dacia Logan MCV 6 jaar 01

Mijn MCV is natuurlijk nog steeds geen snelheidswonder, maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Hij komt prima met het verkeer mee, hij is uitzonderlijk ruim en relatief zuinig. Kortom voor het dagelijks gebruik een ideale auto.

Het zitcomfort is gewoon goed (ondanks de bedenkingen van veel testers). Ook na een rit naar Zuid-Duitsland heb je geen “houten kont” en dat kreeg ik in mijn vorige (veel duurdere) auto’s wel en ook na 6 jaar is er geen sprake van inzakkende zittingen.

Dacia Logan MCV 6 jaar 06

Kosten – buiten het normale onderhoud – zijn er in die zes jaar niet geweest. Het is ook qua onderhoudskosten dus verreweg de goedkoopste auto die ik ooit heb gehad.

Het enige probleem is de airco, een steen heeft een gat geslagen in de radiateur en vervanging daarvan kost zo’n 700 euro, dus in plaats van airco heb ik nu ARKO (alle ramen kunnen open).

Dacia Logan MCV 6 jaar 02

Kortom ik ben zeer tevreden met mijn vuurrode Dacia Logan MCV en hij gaat duidelijk nog wel een aantal jaren mee zonder al te grote kosten.

Lees ook:

Dacia Logan MCV 6 jaar 03

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.

Alle Dacia modellen op De Dacia Site van Nederland en België

Geen opmerkingen:

Een reactie posten