Bron: Autobild.
Hoewel we in België en Nederland nog enkele maanden moeten wachten op de nieuwe Dacia Logan MCV publiceren we hier alvast een test.
In Duitsland zijn veel typen auto’s uitgevonden, maar in Frankrijk heeft men de goedkoopste uitgevonden. OK hij wordt in Roemenië gebouwd maar bestaat voor het overgrote deel uit onderdelen van de vorige Renault Clio.
Sinds eind 2006 is de Dacia Logan MCV op de markt, een wat hoekige maar goedkope en geweldig ruime stationwagen, deze wordt opgevolgd door maar liefst drie varianten, de Dacia Lodgy, de Dacia Dokker en nu ook door een vernieuwde Dacia Logan MCV.
Wat meteen opvalt is dat het een compleet andere auto is geworden. Hij is nog steeds lang (4.49 meter) maar het dak is 9 centimeter lager dan zijn voorganger. Het is een klassieke, ietwat onopvallende stationwagen geworden.
De derde zitrij is verdwenen en de achterdeurtjes zijn vervangen door een klassieke klep. De bagageruimte bedraagt 573 liter en met de achterbank ingeklapt wordt dat 1518 liter. Dat is beduidend minder dan zijn voorganger met 2350 liter. Wie echter meer ruimte nodig heeft kan terecht bij de Dacia Lodgy of de Dacia Dokker.
Een echt ruimtewonder is deze Dacia Logan MCV niet meer, de toegang is gemakkelijk, maar de zit (knie) ruimte achterin houdt niet over, dus als taxi is hij wat minder geschikt. Binnen is de ruimte gelijk aan de Dacia Sandero.
De wielbasis is gekrompen van 2.90 naar 2.63 meter, dat maakt de auto wat minder stabiel maar wel wendbaarder in de stad.
We reden in de basisuitvoering met de oude 1.2 16v benzinemotor. Goedkoper (7.990 euro) kan je geen stationwagen rijden, maar elke vorm van luxe ontbreekt. De Lauréate kost 2.000 euro meer. maar die meerprijs is het overwegen waard. Zeker met de nieuwe 0.9 TCe motor die aanmerkelijk zuiniger is, wel loopt de prijs dan op naar 11.000 euro maar dat is nog steeds een koopje.
Het dashboard is gelijk aan die van de Dacia Sandero en ziet er – ondanks het harde plastic – aardig uit en er is geen rammeltje of kraakje te horen.
Deze Dacia Logan MCV is weliswaar kleiner dan zijn voorganger, maar veel veiliger , zuiniger en het mooiste van alles: niet duurder.
Goed | Minder |
Veel bagageruimte | Achterklep opent niet hoog genoeg |
Tildrempel | Knieruimte achter |
ESP standaard | Onopvallend uiterlijk |
Onopvallend uiterlijk |
Lees ook:
- Prijzen Dacia Logan MCV 2013 bekend
- Dacia Logan MCV: grote station, kleine prijs
- Dacia Logan MCV 2013 in beeld
- Dacia Logan MCV 2013 in detail
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.
Geplaatst: 18 juli 2013 in Alles over de Dacia Logan MCV Tags:0.9 TCe, break, dacia logan mcv, ESP, stationwagen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten