Bron: www.Autovandaag.nl
Ze kosten exact hetzelfde, bieden veel ruimte en lopen van de band bij Dacia in Marokko.
Welke moet je hebben, de Dokker of toch de Lodgy?
Als je op zoek bent naar veel ruimte voor weinig geld, dan zit je bij Dacia goed. De recent geïntroduceerde Lodgy en nieuwe Dokker kosten exact hetzelfde, maar hebben zo hun eigen kwaliteiten. Hoe geven ze elkaar de ruimte binnen de wereld van ruimtezoekers en het modellengamma van Dacia zelf? Wij duiken er eens in….
Er was eens een Dacia Logan vierdeurssedan en de Logan MCV, een soort stationwagon met klapdeuren voor wie extra bagageruimte of twee extra zitplaatsen wenste. Toen kwam daar de vijfdeurs Dacia Sandero hatchback bij. Inmiddels heeft Dacia – of eigenlijk Renault – de smaak te pakken en is het modellengamma steeds verder uitgebreid. Na de komst van een MPV in de familie, de Lodgy, is het nu tijd voor een ‘ludospace’, de Dokker. Hoe zit dat precies?
De Lodgy heeft de proporties van een MPV, met vijf of zeven zitplaatsen en een berg aan bagageruimte. De Dokker is meer een Renault Kangoo-achtige, een personenauto op basis van een bestelauto, in dit geval de Dokker Van. Het aanbieden van dit concept zien we ook bij Citroën en Fiat, die respectievelijk een Berlingo en Doblo in huis hebben.
Het neusje van de Dokker heeft veel weg van de Lodgy – de grille is alleen niet in carrosseriekleur gespoten - maar de Dokker is een stuk hoger, en lijkt daardoor smaller. Helemaal door de dakrails die er nog eens op zijn geplaatst. Hij heeft afhankelijk van de uitvoering één of twee schuifdeuren voor de toegang naar de achterbank en twee klapdeuren in plaats van een achterklep. Die deurtjes kunnen handig zijn bij het uitladen van spullen op een krap plekje, maar wij vinden de schuifdeuren nog de meeste toegevoegde waarde hebben. Het is op die manier kinderlijk eenvoudig om in en uit de Dokker te springen of een kinderzitje te plaatsen. Wel zou een eventuele verschuifbare achterbank de draai tijdens de uitstap nog makkelijker maken. Laten we het zo zeggen; grootmoeder moest even haar been over de dorpel helpen, ondanks de hogere zitpositie.
Een diepere blik in het interieur leert dat het dashboard, de stoelen en achterbank vrijwel identiek zijn aan dat van de Lodgy, maar dat Dacia het geheel wel aan de aard van de Dokker heeft aangepast. Zo heeft de Lodgy een klep op het dashboard, terwijl je kladblok, pakje kauwgom en portemonnee zo in het vak gelegd kan worden, en altijd in het zicht blijft. De extra hoogte van de Dokker wordt voorin benut met een plank die heel wijselijk is voorzien van een opstaande rand. Deze ‘vide’ zie je meestal in bedrijfsauto’s en biedt nog meer opbergruimte. In ruil voor deze traktatie gaat Dacia wel zuinig om met de afwerking van de B-stijl (waar de gordel hangt); daar is het gelakt staat wat de klok slaat. De schuifdeuren hebben aan de binnenzijde een bescheiden stukje kunststof, terwijl de Dokker op volledige bedekking kan rekenen. We kunnen het ergens wel begrijpen, maar mooi is anders.
De (optionele) derde zitrij van de Lodgy gaat altijd aan de Dokker voorbij, dus wie een zevenzitter zoekt komt altijd bij die eerste uit. Kinderen op de achterbank kunnen in de Dokker een klapraampje openen, Lodgy-kids hebben een knopje voor een conventioneel elektrisch bedienbare ruit. Mocht de ruitbediening als een spelletje gezien worden, dan kan moeders (of vader) uiteraard de bediening uitschakelen.
Dacia levert de Lodgy met een TCe115 benzinemotor, de dCi 90 of dCi 110 diesel. Een Dokker komt in de personenversie altijd voor de dag met de TCe 115 of dCi 90. In deze tweestrijd nemen we in beide gevallen de benzineversie onder de loep. De viercilinder 1.2 liter turbomotor hebben we bij de introductie van de Lodgy al leren kennen als een capabele krachtbron die met 190 Nm ruim voldoende kracht in huis heeft. Zelfs met vijf personen en wat bagage krijgt de TCe-motor het niet benauwd, kunnen we uit eigen ervaring vertellen. Ga maar na; de Dacia’s wegen ieder grofweg slechts 1150 kg. Vanaf zo’n 1500 toeren voelt de krachtbron zich kiplekker en fluit hij heel zachtjes de Dacia’s op snelheid; onder dat toerental valt de TCe115 niet dood, maar begint hij te brommen. En dat wil je niet.
De vijfversnellingsbak van beide ruimtemodellen roept geen vragen op en laat zich licht bedienen. Datzelfde geldt voor de besturing, die duidelijk ingesteld is op alledaags van A-naar-B-verkeer. Hoewel de Dokker een starre as achter heeft en de Lodgy met semi-onafhankelijke ophanging bedeeld is, voelen de inzittenden daar niet zoveel van. Wel kun je íéts meer rijgeluiden in de Dokker bespeuren, die is nou eenmaal wat minder geisoleerd. Opvallend is dat juist de Dokker ‘slechts’ 1200 kg aan de haak mag, in plaats van de 1400 kg die de Lodgy achter zich aan mag sleuren.
Als het tenslotte op de vanafprijs aan komt, geven beide Dacia’s elkaar niets toe. De prijslijst begint bij 15.990 euro voor de basisversies Ambiance en 17.490 euro voor de Laureate. Zakelijk rijders die willen gaan dieselen en moeten bijtellen kunnen met de Lodgy dCi 90 profiteren van 20% bijtelling; de Dokker heeft dat voordeeltje niet.
Het standaardpakket uitrusting komt in grote lijnen overeen en bevat onder meer airco, mistlampen, stuur- en stoelhoogteverstelling en radiovoorbereiding maar voor een radio/cd-speler zul je altijd moeten bijbetalen en de Dokker heeft alleen bij de Laureate-uitvoering twee schuifdeuren in plaats van één. Het Medianav systeem is voor beiden een aanrader a raison de 495 euro voor degene die op zoek zijn naar een carkit en navigatie.
Het systeem werkt met een touchscreen en werkt uitermate intuïtief. Ook het koppelen van een mobiele telefoon neemt werkelijk slechts een paar tellen in beslag. Krijg je er ook nog stuurkolombediening bij om een gesprek aan te nemen, een andere radiozender op te zoeken of het volume te veranderen. Je wilt al snel niet meer zonder. De knop op het stuur zelf is trouwens bedoeld voor de snelheidslimiter; een nuttige accessoire waardoor je nooit onbedoeld te hard kunt rijden. Cruise control is niet leverbaar, maar de importeur weet te vertellen dat ze bij het hoofdkantoor die wens wel overduidelijk hebben gemaakt.
Het oorspronkelijke artikel is met toestemming overgenomen van Autovandaag.nl (daarvoor onze dank), daar vind je ook nog veel meer foto’s.
Lees ook:
- Wat moet je kiezen: Lodgy of toch de Dokker
- Verslaat de Dacia Dokker de VW Caddy ?
- Dacia Dokker heeft voet aan land gezet…
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.
Posted: 5 juni 2013 in Alles over de Dacia Lodgy, Dacia Dokker Tags:1.2 TCe 115, Dacia Dokker, Dacia Lodgy, Ludospace, MPV
Geen opmerkingen:
Een reactie posten