Bron: Automarket.
Vergeleken met de oude Dacia Logan Sedan is de nieuwe een fractie duurder geworden, maar het verschil tussen de oude en de nieuwe is verder enorm. De standaarduitrusting is veel uitgebreider en dan praten we nog niet eens over alle extra verkrijgbare opties.
We testen de Dacia Logan Sedan 1.5 dCi, in België te koop vanaf 10.200 euro en in Nederland (helaas) niet verkrijgbaar.
De dieselmotor werkt uitstekend, levert bij ieder toerental voldoende vermogen en is vrijwel trillingvrij. Daarnaast is hij, dankzij de verbeterde geluidsisolatie ook bij hogere snelheden aangenaam stil. De vijfversnellingsbak schakelt soepel.
Het brandstofverbruik is laag met een gemiddeld verbruik van 3,9 liter op 100 kilometer en in de stad bedraagt dat 4,4 liter. In de praktijk kwamen wij op een gebruik van 4,2 liter en dat is behoorlijk zuinig. De prestaties van de nieuwe Dacia Logan Sedan ten opzichte van de concurrentie zijn goed, hij heeft dan ook voldoende vermogen om prima mee te komen in het verkeer.
Het interieur is ten opzichte van de vorige versie het minst verbeterd. Denk je het multimedia-navigatie-systeem weg dat is er niet zoveel veranderd behoudens de klokken en een chroomrandje hier en daar. Maar het goede nieuws is ook daar de verkrijgbare extra’s zoals het NAV systeem. De brandstofmeter is nauwkeuriger maar een punt van kritiek is het ontbreken van de koelvloeistoftemperatuur. Over het algemeen is aan het interieur wat meer aandacht besteed.
Deze Dacia Logan Sedan is te koop vanaf 6.990 euro en is daarmee (vreemd genoeg) 1.000 euro goedkoper als een vergelijkbare Dacia Sandero, terwijl de Logan Sedan toch een flink stuk langer is en de (standaard) bagageruimte veel groter is.
De veiligheid van de Dacia Logan Sedan is ten opzichte van de oude versie sterk verbeterd. Standaard heeft hij nu vier airbags, ESP, ABS, EBA en dagrijverlichting. Een Euro NCAP crashtest zal vermoedelijk uitkomen op 3 à 4 sterren, wat nog altijd bescheiden is ten opzichte van de concurrentie.
Heel gebruikte componenten van de oude Logan Sedan worden gebruikt voor de nieuwe Sedan en dat verklaart niet alleen de lage prijs maar ook het weggedrag. De rijeigenschappen zijn zondermeer uitstekend te noemen en door een wat andere gewichtsverdeling stuurt de Sedan strakker dan de Sandero. Om het comfort op slechte wegen te verbeteren is de bodemvrijheid ten opzichte van de vorige versie een paar millimeter toegenomen.
De zichtbaarheid rondom de auto is uitstekend dankzij de grote spiegels en het royale glasoppervlak, bovendien zij ook nog eens parkeersensoren verkrijgbaar.
Qua opties is de Dacia Logan Sedan helemaal bij de tijd met het multimedia-navigatie-systeem, parkeersensoren, cruise control, wie van de concurrenten biedt dat aan ? We zullen u uit de droom helpen… geen van allen.
Het ontwerp is vooral zakelijk. De voorkant is het mooiste deel van de auto, maar ook de rest van de carrosserie ziet er veel beter uit dan bij de vorige generatie, zonder dat het ten koste is gegaan van de bagageruimte.
Voor uitgebreide technische gegevens van de Dacia Logan Sedan 1.5 dCi en de 0.9 TCe: Klik.
Lees ook:
- Dacia Logan MCV: grote station, kleine prijs
- Getest de goedkoopste Dacia in België
- Richard Hammond (Topgear) test Sandero
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
Heb je tips, nieuws, (vakantie)foto’s, wijzigingen aan of een review over je Dacia Dokker, Duster, Lodgy, Logan of Sandero (Stepway) stuur ze naar:
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten