woensdag 17 oktober 2012

Inruil perikelen rond aankoop Dacia Lodgy

Tekst: Paul.

Vorige week heb ik een nieuwe Dacia Lodgy 1.2 TCe 115 Lauréate Beige Cendre gekocht en daar ben ik bijzonder blij mee. Wat een mooie auto is die Lodgy zeg ! De aankoop ging alleen niet zonder slag of stoot. Ik wil mijn ervaring toch even met andere Daciasten delen. Van me af schrijven zeg maar.

Om enig idee te krijgen wat mijn MCV 7p Lauréate 1.6 van juni 2008 met nu 60.000 km op de teller nog waard is, had ik een week eerder via de site van de Dacia dealer voor Den Haag en omstreken alle gegevens ingevuld en kreeg ik keurig de volgende dag, per mail een persoonlijk inruilvoorstel. Achteraf blijkt dit voorstel van Dacia Nederland te komen en niet van de betreffende dealer. Het aanbod was prima. € 7.500,- zou de inruilprijs zijn.

Dacia Lodgy bij de dealer 02

Echter de Dacia dealer geeft dit bij lange na niet terug voor mijn auto. € 6.000 was het uiterste dat een Dacia dealer in Delfgauw er voor terug wilde geven en geen cent meer. Ook een eventuele tegemoetkoming in de vorm van accessoires of iets dergelijks was onbespreekbaar. Mijn argumenten dat ik een veel betere prijs via de site had gekregen, veranderde niets aan de inruilprijs. € 6.000 en echt geen cent meer. De huidige tweedehands verkoopprijs voor auto's, gelijk aan de mijne was € 7.500, was het argument van de verkoper, dus het aanbod dat ik had gekregen van Dacia Nederland was niet reëel. De koop ging dus niet door.

Dacia Lodgy bij de dealer 03

Direct daarna ben ik naar een Dacia dealer in Den Haag gereden en daar aangegeven dat ik een nieuwe Lodgy wilde kopen. De inruilprijs daar was € 5.500,-. Nóg lager dus..... Ik had gewoon een bedrag van rond de € 7.000 in mijn hoofd. Gelukkig had de verkoop adviseur daar wel alle begrip voor mijn argument en mijn, door Dacia Nederland aangeboden inruilvoorstel. Hij ging even overleggen met zijn leidinggevende en kwam daarna met een veel beter voorstel, € 6.500,- Aangezien dat aardig in de richting kwam, heb ik de koop gesloten, al is het toch nog € 1.000,- verwijderd van het inruilvoorstel van Dacia Nederland.

Dacia Lodgy bij de dealer 05 Dacia Lodgy bij de dealer 06
Dacia Lodgy bij de dealer 04 Dacia Lodgy bij de dealer 07
Klik voor grotere foto.

Toen ik thuiskwam heb ik direct gegoogled op tweedehands Dacia's vergelijkbaar met de mijne. En inderdaad lagen de verkoopprijzen zo rond de € 7.500 à € 8.000. Ik heb mijn ervaring, een paar dagen geleden, ook naar Dacia Nederland gemaild, maar hier heb ik nog steeds geen reactie op mogen ontvangen..... Wat ik met dit verhaal eigenlijk wil vertellen is, dat ik nogal teleurgesteld ben in de manier van doen van de Dacia Nederland. Het lijkt er een beetje op dat ze klanten naar hun dealers lokken met mooie voorstellen, maar als puntje bij paaltje komt krijg je "niet thuis".

Ik wil dan ook alle lof uitspreken voor Autohaag Zeeuw aan de Loosduinseweg in Den Haag, die vanwege het begrip en de getoonde flexibiliteit mij erg geholpen hebben.

Paul - Dacia Logan MCV 01

Los van dit alles ben ik nog steeds zeer tevreden over en met mijn Dacia Logan MCV. Hij heeft me in die 4 jaar nog nooit in de steek gelaten en ook na 4 jaar zeg ik nog regelmatig tegen mijn vrouw dat ik dit toch wel de leukste en handigste auto vind die we ooit hebben gehad. Ik ben inmiddels een echte 'Daciast'. Wat wel jammer is dat ik nog een maand of 4 moet wachten op mijn nieuwe lodgy 1.2 TCE 115. Toch gek, omdat de autoverkopen op dit moment op een laag pitje staan, zou je verwachten dat de fabriek de vraag gemakkelijk aankan..... Maar goed, ik denk dat de Lodgy het wachten wel waard is !

Dit was in ieder geval mijn ervaring toen ik vorige week een nieuwe Dacia Lodgy ging kopen.

De meeste Dacia dealers (een enkeling daargelaten) geven voor een inruilauto – of het nu Dacia is of welk ander merk dan ook – lagere inruilprijzen als wanneer je een ander merk auto zou kopen. Shoppen loont, bezoek meerdere dealers.
Het wellicht een optie om bij de inruil te bedingen dat je – tijdens de wachttijd op je nieuwe Dacia - de inruilauto eventueel particulier mag verkopen. Dat levert vaak aanmerkelijk meer op.

Paul - Dacia Logan MCV 02

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

Heb je tips, nieuws, (vakantie)foto’s, wijzigingen aan of een review over je Dacia Duster, Lodgy, Logan of Sandero stuur ze naar:

mcvjournaal email

Posted: 18 oktober 2012 in Alles over de Dacia Lodgy, Alles over de Dacia Logan MCV, Diversen
Tags:1.2 TCe, Beige Cendre, Dacia Lodgy, dacia logan mcv, Inruil

Geen opmerkingen:

Een reactie posten