zondag 15 juli 2012

Dacia Dokker VP en Van getest in Oostenrijk

Bron: Promotor (vrije vertaling)

We waren in Oostenrijk voor een eerste kennismaking met de splinternieuwe Dacia Dokker VP en de Dacia Dokker Van. Beide varianten bieden veel auto voor een zeer aantrekkelijke prijs.

Dacia Dokker Oostenrijk 09

Het ontwerp is robuust en puur zakelijk en hoewel de voorzijde veel lijkt op die van de Dacia Lodgy hebben ze verder weinig met elkaar gemeen.

Standaard heeft de Dacia Dokker één schuifdeur, maar je kan ook kiezen voor twee schuifdeuren. Kies je voor de Dacia Dokker Van dan zijn er verschillende accessoires verkrijgbaar, zodat de Van uitvoering voor allerlei soorten transport ingezet kan worden.

Ondanks de simplistische vormen ziet de Dacia Dokker er aan de buitenkant aantrekkelijk uit.

Ten opzichte van de Logan ziet het interieur van de Dacia Dokker er een stuk beter en moderner uit. De knoppen voor de elektrische ramen en spiegels zijn nu op de deuren geplaatst en ook de bediening van verwarming en airco zit hoger en is dus eenvoudiger te bedienen.

De stoelen zijn, net als in de Logan, aan de korte kant, maar de zit- en knieruimte is voldoende, de achter passagiers kunnen hun hoge hoed ophouden.

Dacia Dokker Oostenrijk 01

In het interieur zijn voldoende vakken beschikbaar voor allerlei kleine spullen, in de deuren, in het dashboard, op het dashboard en er is zelfs een groot opberg vak boven de zonneklep.

De Dacia Dokker heeft de grootste laadruimte in zijn klasse. 800 liter met 5 personen. 3000 liter in de 2 persoonsuitvoering en met het verwijderen van de passagiersstoel liefst 3300 liter. Het laadvermogen bedraagt 600 kg, maar met aangepaste ophanging zelfs 750 kg.

We hebben de Dacia Dokker getest op een wisselend traject van 320 km. Gezien de hoogte van de koets hadden we onze bedenkingen over de wegligging, maar dat werd een prettige verrassing. De Dacia Dokker helt inderdaad wat over maar kleeft aan de weg, ook bij hogere snelheden, daarbij is hij ook nog eens verrassend stil.

Door de lange overbrengverhoudingen van de versnellingsbak is hij ook nog eens behoorlijk zuinig met brandstof. Volgens de fabrikant is het verbruik (1.5 dCi 90) 4.5 liter op 100 km, tijdens de testperiode kwamen wij tot een verbruik 5,2 liter bij een behoorlijk pittige rijstijl.

Dacia Dokker Oostenrijk 04

We hebben ook het (optie) Nav media systeem uitgeprobeerd, wij waren verrast over de eenvoud van bediening, iedereen kan daarmee overweg. Het enige nadeel is de plaats, onderweg is meer als af en toe een blik op het navigatiesysteem werpen is niet mogelijk.

Ons testmodel was uitgerust met onder meer verwarmde stoelen, elektrische ramen, parkeersensoren, airco en snelheidsbegrenzer.

Ook aan de veiligheid is gedacht met ABS, ESP, EBA, 4 airbags en ISO fix bevestigingspunten.

Dacia Dokker Oostenrijk 08 Dacia Dokker Oostenrijk 03
Dacia Dokker Oostenrijk 05 Dacia Dokker Oostenrijk 06
Klik voor grotere foto.

Conclusie:

De Dacia Dokker heeft in deze klasse prijstechnisch geen enkele concurrentie. Hij ziet er prima uit en rijdt uitstekend, hij is bovendien ruim en geschikt voor zowel zakelijk als particulier gebruik, daarbij springt hij behoorlijk zuinig met  brandstof om en biedt ook voor de verwende automobilist voldoende opties.

Deze Dacia Dokker zou wel eens een succesnummer voor Dacia kunnen worden.

Dacia Dokker Oostenrijk 07

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2011 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

___________________________________________________________________

Posted: 15 juli 2012 in Dacia Dokker
Tags:bagageruimte, Dacia Dokker, Dacia Dokker Van, laadvermogen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen