Bron: Luukmagazine (vrij vertaald)
Natuurlijk konden de Italianen niet achterblijven, dus ook daar heeft de pers de Dacia Lodgy getest:
Sinds 2007 staat de Dacia bekend als een goed koop. Inmiddels is het gamma gegroeid naar zeven modellen, van de eenvoudige Dacia Logan en de Dacia Duster (uitgeroepen tot beste 4x4 van 2011) tot de nieuwe telg: De comfortabele Dacia Lodgy.
Natuurlijk is er kritiek op Dacia, maar met een jaarlijkse groei van 20% doe je duidelijk iets goed en dat is een goedkope en kwalitatief goede auto bouwen.
Als we de Dacia Lodgy zien begrijpen we ook meteen waarom:
Deze MPV is 4,50 m lang, 1,75 m breed en is verkrijgbaar als met 5 of 7 zitplaatsen. De tweede ruime en comfortabele zitrij verwelkomt royaal drie personen en de verwijderbare derde zitrij nog eens twee volwassenen, noem maar eens een andere MPV waarin dat lukt.
Als vijfzitter neemt de Lodgy buiten de passagiers ook nog eens 827 liter aan bagage mee en klapt je alle banken weg dan heb je een laadruimte van maar liefst 2617 liter, daar gaat menig bestelauto van “blozen”.
Onder de motorkap is de keuze uit een 1.6 MPI 85, 1.2 TCe 115, 1.5 dCi 90 en een 1.5 dCi 110, alle motoren zijn relatief schoon en zuinig.
De Dacia Lodgy is qua prijs nog altijd een “low budget” auto, maar kijk je naar het interieur en alle beschikbare opties dan heb je het idee dat je een veel duurdere auto rijdt.
Je kan (bijvoorbeeld) beschikken over een ingebouwd multimedia navigatiesysteem met touchscreen voor een onklopbare prijs van 450 euro. Snelheidsbegrenzer, airco, parkeersensoren en een prima ventilatie systeem zorgt voor een optimale temperatuurverdeling.
De testrit in Marokko
We konden in Marokko een testrit maken van ongeveer 300 km over allerlei wegen en deels onverharde weggetjes. Je vergeet al snel dat je met een relatief grote “bus” onderweg bent. De Dacia Lodgy rijdt prima op asfalt, maar ook op bergweggetjes en deels onverharde paden. De Dacia ligt als een blok op de weg en ploetert als een SUV door de modder. Ook rijdt hij op alle ondergronden uiterst comfortabel.
De beste keuze qua motoren is de 1.2 TCe 115 en de 1,5 dCi 110, deze motoren hebben voldoende vermogen en koppel om onder alle omstandigheden goed te functioneren.
De leefbaarheid van de Dacia Lodgy is groot, hij biedt een comfortabele zitpositie achter het stuur, een ruime zit aan de passagiers, veel handige opbergruimtes. Kortom de Dacia Lodgy is een uitstekende reisgenoot.
Jongeren zullen zich niet aangetrokken voelen tot de Dacia Lodgy, maar voor (jonge) gezinnen is deze Dacia Lodgy een prima alternatief voor een gebruikte stationwagen of MPV van welk merk dan ook.
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV en de Dacia Lodgy vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2011 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
___________________________________________________________________
Posted: 8 mei 2012 in Alles over de Dacia Lodgy
Tags: Dacia Lodgy, MPV, rij-impressie Dacia Lodgy, test Dacia Lodgy
Geen opmerkingen:
Een reactie posten