zondag 8 april 2012

Review Dacia Logan MCV na 1 jaar

Tekst en foto’s: Tom.

Net de eerste verjaardag van de Dacia Logan MCV 1.6 MPI gevierd en de auto vertroeteld met een lekkere voorjaars poetsbeurt. De ruime gezinsbolide voldoet nog altijd 200% en nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf van de auto bij dealer Bochane Mafait, waar prima service bij de prijs is inbegrepen. Verkoper Otte Jan van der Goot heeft ons met de juiste argumenten de perfecte auto verkocht.

Dacia Logan MCV Review Tom 01Het was ons opgevallen dat de stuurpomp een gierend geluid maakte sinds de levering en ondanks dat het voor de werking geen kwaad kon, kan de dealer zien dat er wel een zogenaamde Actis-oplossing voor het probleem bestaat. Volgens de beschrijving zou de oplossing om het volume van het geluid te verminderen al vanaf de 10e maand van 2010 in de productie worden toegepast. Op zich vreemd dat onze MCV die na die datum is geproduceerd in Roemenië nog niet profiteerde van deze oplossing. Op de foto de stuurpomp voor de modificatie. Nu is deze voorzien van een zwarte kunststof kap.

Samen met nog wat controlepunten was de auto door de prima technici van Bochane Mafait in een halve dag gereed en werd bij het ophalen door de service-adviseurs Robert en Ayhan uitleg gegeven van de uitgevoerde werkzaamheden. Hoewel het geluid logischerwijs niet geheel verdwenen is, is de tevredenheid over de MCV gestegen naar 210%.

Tevens viel het ons op dat de motortemperatuurmeter van de Dacia niet geheel nauwkeurig werkt. Ook dit verschijnsel is niet geheel onbekend. De fabrikant heeft er een checklist voor gemaakt, die Bochane Mafait keurig gecontroleerd heeft, zoals bedrading etc. Hieruit kwam naar voren dat er geen technisch defect aanwezig is en dat er derhalve geen reden is de sensor te vervangen.

We rijden nu het tweede levensjaar van de Dacia binnen en hopen er net zo veel plezier aan te kunnen beleven als in de eerste 12 maanden.

Een jaar waarin de auto van Denemarken tot Zuid-Frankrijk en van België tot Sauerland al aardig wat van Europa heeft gezien.

Het olieverbruik over de eerste 20.000 km is nihil en het verbruik zeer netjes in relatie tot de grootte van de auto. Tijdens het rijden in Duitsland en Frankrijk op de E10 brandstof ondervonden we geen enkel probleem. Als er verschil in het brandstofverbruik zou zijn, was dit misschien 0,1 liter op de 100 km.

Dacia Logan MCV Review Tom 02

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV en de Dacia Lodgy vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2011 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

___________________________________________________________________

Posted: 8 april 2012 in Alles over de Dacia Logan MCV
Tags:1.6 MPI, dacia logan mcv, review, stuurbekrachtigingspomp, temperatuursensor

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen