zaterdag 21 januari 2012

Radio/navigatie in Dacia Logan MCV

Foto’s: Wim

Dacia Logan MCV Wim 01Inbouw radio/navigatiesysteem in de Dacia Logan MCV (overigens is dat in alle Daciamodellen mogelijk).

Het systeem is voorzien van radio, navigatie, dvd, mp3, handsfree set mobiele telefoon en achteruitrijcamera.

De GPS ontvanger heeft Wim boven (achter) de klokken geplaatst.

Dacia Logan MCV Wim 07

Vragen en antwoorden over de inbouw van dit systeem:

Bert:  Twee vragen aan Wim: Is dat systeem ook in Nederlandse taal ? Hoe wordt update van navigatie bijgehouden? 

Wim:  Hoi, Ja, ook in het Nederlands (en tig andere talen). Het navigatie systeem is wat je erop zet, standaard zat er bij mij PolNav op, maar dat gebruik ik niet. IGO8 heb ik er nu op zitten en werkt perfect (had dit ook al op mijn mobieltje zitten). TomTom werkt ook wanneer je een versie hebt die onder Windows CE5 draait. De updates moet je hetzelfde erop zetten als op een los navi-toestel. Natuurlijk haal je zo'n update in de winkel, internetstore...er zijn nog meerdere mogelijkheden maar die vindt je vanzelf. Alles zet je via een pc op een SD card, in de radio en rijden maar.

Dacia Logan MCV Wim 06

Ton:  Hallo Wim, Ik denk er ook over om een dergelijk systeem aan te schaffen en twijfel over merk en type. Ik kom naast het door jou aangeschafte systeem nog twee merken tegen in dezelfde prijsklasse, NAVAUDIO en EONON. Ben je nog steeds tevreden met je aankoop? Wat verder voor mij belangrijk is, is of de inbouw moeilijk is. Ik heb vorige week vrijdag onze Dacia Logan MCV (fase 2) opgehaald en daar moet het systeem uiteindelijk inkomen. Met ander woorden is het een kwestie van ISO stekkers inpluggen of moet er met elektronica geknutseld worden? Dan de laatste vraag, hoe werkt de carkit. Ik heb vanuit mijn vorige wagen nog een Parot liggen en vraag me af of de inbouw hiervan nog wel noodzakelijk is (na aanschaf van dit systeem).

Wim:  Hoi Ton, Ik ben nog steeds tevreden over mijn "radio" en heb er nu zo'n 1200 km meegereden (in de auto natuurlijk). De navi werkt perfect (Igo8), ontvangst is prima. vroeger altijd via de telefoon, maar dit is 500x beter. Radio speelt elke kilometer.... -TV kijken doe ik toch het liefs thuis op de bank, het is leuk, maar wanneer je niet veel stilstaat voor mij een overbodige luxe (nice to have..) werkt trouwens goed. DVD speler werkt goed en is leuk voor de kids, ik denk dat ik van de zomer er een tweede TFT "inhang" zeker voor op vakantie. (onder de opberg vak aan het dak). Bluetooth/hands free bellen, werkt bij mij maar half, de ontvangst, bellen, geluid via de boxen werkt prima maar de andere kant verstaat mij niet, de microfoon werkt niet. Ik moet de radio terugsturen en zal dan gemaakt worden, maar nog geen tijd gehad... Achter-uitrij camera, heb ik net gekocht maar nog niet geïnstalleerd, is nog te koud (voor mij). USB aansluiting, geprobeerd met IPod en werkt, maar wordt niet gebruikt, op een DVD staan zoveel mp3'tjes... en ik heb het liefste de radio aan. Aux in, werkt goed, ik gebruik deze ingang om foto's te bekijken wanneer ik ergens ben gaan fotograferen. Groter beeld dan op de camera. De afstandsbediening, ligt in de auto en wordt misschien ooit gebruikt wanneer het grotere scherm erin hangt, nu dus niet. Het inbouwen is niet moeilijk, je de tijd nemen is denk ik het belangrijkste. In principe hoef je helemaal niks anders te doen dan de ISO stekker van de originele radio in de nieuwe te steken (althans bij de mijne). De antenne kabel paste niet, deze heb ik "passend"gemaakt, waarschijnlijk is daar een verloopstekker voor te krijgen. Er zijn twee losse kabels welke aangesloten moeten zijn, eentje voor de handrem, je mag pas DVD kijken en AUX in gebruiken wanneer de auto stilstaat. Ik heb hem aan de massa gelegd en kan dus altijd kijken. De tweede is voor de achteruitrij camera, deze moet ik nog aansluiten. De GPS ontvanger kun je overal neerleggen, ik heb gekozen om deze achter de klokken te plaatsen om zodoende de beste ontvangst te krijgen (staat ook nog ergens in een forum beschreven). De TV antenne ligt in het handschoenen kastje, wanneer deze nodig is leg ik hem op het dashboard, kabel past langs de sluiting van het klepje. Ik ben blij met dit systeem, in eerste instantie ging het mij om een navigatie systeem te hebben, losse kabels op/rond het dashboard vind ik storend dit systeem bied mij wat ik wilde (en meer) de hands free gebruik ik niet veel (werkt nu nog niet) maar straks wel, dat bespaart me misschien een proces verbaal en dus is de radio betaald. ik hoop dat je (en andere) hier iets aan hebt (hebben).

Dacia Logan MCV Wim 03

Arthur:  Ik heb een soortgelijke combinatie. Igo8 (8.3 met nieuwste kaarten). Werkt goed. Nu lijkt het mij wel leuk de pijl te veranderen in een Dacia (in mijn geval een blauwe Sandero) Ben jij al zover? Suggesties?

Wim:  Hoi Arthur, helaas, ik heb het opgegeven om de pijl te veranderen. Niet omdat het niet gaat maar eerder omdat ik er geen tijd voor heb (vrijgemaakt). Wanneer je op google eens igo8 cursor intypt, vindt je veel manieren om dit te veranderen. Het is effe zoeken en veeeeel lezen, maar het gaat wel. Laat maar eens horen of het je gelukt is, misschien kriebelt het mij dan ook weer.

Bert:  Hoi.. een vraag: kan het gelijk met Radio en een navigatie gebruiken ?? afgelopen woensdag ben ik mijn Dacia Sandero ontvangen.. vandaag heb ik dat radio/navigatie/DTV/DVD geïnstalleerd... zozo wat lekker veel werk.. ook de kabel doorgetrokken voor later achteruit camera..

Wim:  Hoi Bert, bij mijn radio gaat dat prima, als je dezelfde hebt als ik moet je de radio aanzetten en op SET drukken en vasthouden voor 2-3 seconden. Je komt dat in een "tweede" menu, selecteer dan de Navi en je kunt ze beide gebruiken menu een blijft dan op de achtergrond. Nadeel: wanneer de navi iets verteld gaat de radio helemaal weg. zet je het geluid van de navi software uit dan niet (maar dan hoor je Miep ook niet meer).

Bert:  Hoi.. Ik heb nog probleem met IGO8. Het werkt niet op mijn navigatie systeem... welke versie heb jij van IGO8?

Wim:  Bert, stuur mij een PB'tje. www.slotracers.nl 

Dacia Logan MCV Wim 04

André:  Beste Macgyver (Wim), Ik heb een Eonon 1025e met Polnav erop, morgen krijg ik de G1310E thuis ook met Polnav erop. Ik zou graag....heeeeeel graag Igo Primo willen draaien op mijn Eonon navigatie. Als jij dat voor me zou willen doen, en het werkt....krijg je van mij 50 euro........ Ik zit er al er nu al vanaf zaterdag mee bezig, ik word er knetter gek van. Dus als je dat zou willen doen, kom ik jou kant op. Het gaat om de Eonon G1301E, daar zou ik het graag op willen hebben. Met besturing mw6.0, en alles wat ik nodig heb op een SD kaartje zetten van 4 gig.....lijkt toch niet zo moeilijk voor jou, maar voor mij....PFFFFFFFFFF.......koppijn en slapeloze nachten (zeggen ze wel eens). Stuur even een bericht van wat je ervan vind.

Wim:  Hoi Andre, als jij de software hebt, moeten we er wel uitkomen. Stuur mij een pb'tje dan bespreken we het onderling.

Dacia Logan MCV Wim 05

Tjeerd: Hallo Wim, welk merk heb je gekocht? ik zelf heb gisteren de Eonon G1306DE gekocht en ga die volgende week inbouwen. Ik ben sinds 4 weken de trotse bezitter van een Dacia Logan 1.6 Sedan van maart 2008.

Herke:  Hallo Tjeerd, Gefeliciteerd met je Dacia Logan Sedan, als je wilt mag je wel foto's sturen van je aankoop (Sedans hebben we niet zoveel). Ook van de inbouw van je Eonon G1306DE natuurlijk.

Tjeerd:  Hallo Herke, leuk welkom, wist niet zeker of een sedan wel thuishoorde op dit forum. ik ga er zeker wat foto's opzetten en het verloop van de diverse werkzaamheden ook uiteraard.

Herke:  Je kan wel reageren op alle artikelen maar een echt forum is dit niet, wel een uitgebreide website (weblog) over Dacia en alles wat daar mee samenhangt. Maar als een mailtje stuurt met je verhaal (en foto's), dan plaatsen we dat graag.

Wim:  Hoi Tjeerd, ten eerste welkom op de Site van Herke en Brigit. Mijn radio heeft geen naam, tja klinkt stom maar er staat niks op.... Een kloon van....Ondanks geen naam werkt hij prima. Wanneer je gaat inbouwen, neem je tijd, forceer niks dan moet het lukken. Ergens op de site staat een link/voorbeeld hoe je de afdekplaat kunt verwijderen. Wanneer de stekker van de antenne niet past, ga naar een autoshop en koop voor een paar cent een verloop stukje, wel zo gemakkelijk...bij mij was dit het geval.

Dacia Logan MCV Wim 02

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV en de Dacia Lodgy vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2011 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten