vrijdag 14 oktober 2011

Dacia Logan MCV – 100.000 km

Foto's en tekst: Aletta

De Dacia Logan MCV is inmiddels een jaar of 4 in Nederland op de markt en sommige bezitters hebben met hun auto al de nodige kilometers er op zitten. De praktijk is natuurlijk de beste manier om de betrouwbaarheid van een auto te bepalen. Aletta heeft met haar Dacia Logan MCV 1.5 dCi er inmiddels 100.000 km opzitten. Hier haar verhaal:

Dacia Logan MCV review Aletta 04

Onze Daas

Mei 2007 was onze Daihatsu Gran Move toch wel aan vervanging toe en Ron had net iets gezien over een nieuwe Dacia de MCV dus wij naar de dealer in Amersfoort, wat een lelijk ding dacht ik, maar goed toch maar een proefrit gemaakt…..en het reed wel lekker.

Weer naar huis en gaan zoeken op internet, SO Hé die was echt niet duur, maar het type waarin we een proefrit hadden gemaakt zou het toch niet gaan worden dus nogmaals een proefrit, deze keer met de 1.6 16v en een gesprek met een verkoper…. en weer naar huis om na te denken.

Nogmaals een proefrit maar nu in een dieseltje, dat zou volgens de verkoper geen verkeerde keus zijn voor ons… en wederom reed het heerlijk.

Op 26 mei 2007 hebben we de knoop doorgehakt en onze Daas MCV 5p in rouge de feu diesel besteld, met wielkastbeschermers en spatlappen en windschermen op de ramen.

Dacia Logan MCV review Aletta 01

In de vakantie in Frankrijk onze Daihatsu even naast een Daas geparkeerd om ff lekker te kwijlen.

Op internet hadden we gezien dat er een leuke site was met veel info, de site van Ger… en in juni stond er een meeting gepland in het doornse gat, WOW daar gingen we heen. (helaas moest ik ’s morgens werken en toen we eindelijk bij het doornse gat aankwamen was er geen Daas meer te zien).

Daarna kwam er een chatbox op de site van Ger…. dat was leuk!!!!!

We ontdekten dat we zeker niet de enige waren die een MCV besteld hadden en dat de wachttijd wel eens super lang zou kunnen worden.

Weer was er een meeting op de intussen bekende plek en daar kwamen toen maar liefst een stuk of 50 Dacia’s KWIJLEN….. en wij maar wachten, maar intussen wel leuke mensen leren kennen via de chatbox en de meeting, het begon een soort van club te worden, van veel mensen die al vreselijk lang op hun auto wachten en een enkeling die hem al had.

Dacia Logan MCV review Aletta 02

Eind 2007 werd de productie van de Dacia verhoogd en eindelijk 7 februari 2008 konden we onze MCV ophalen bij de dealer, alleen de verkoper die hem ook zou afleveren was er helaas i.v.m. familieomstandigheden niet bij, waardoor er blijkbaar iets mis was gegaan want onze Daas stond in de garage ZONDER spatlappen, wielkastbeschermers en windschermen…. maar ja we waren blij dat ie er eindelijk was dus hem toch maar meegenomen (de accessoires zouden er later opgezet worden). Uitleg over de auto?????? nee. Bloemetje???? nee. Flesje wijn????? nee…… Het enige wat we kregen waren automatten van de garage….. en die wilde we niet, dus na een boos telefoontje zouden ze de originele matten er wel weer inleggen.

Tijdens de eerste beurt bij 10.000 km zouden de accessoires geplaatst worden, hetgeen ook gedaan is, maar wat bleek hij lekte olie en moest nogmaals terug naar de garage voor verder onderzoek. Daaruit bleek dat de koppakking lekte, een fikse reparatie was het gevolg, nieuwe pakking, distributieriem, kortom een reparatie van ruim € 700 die keurig onder garantie verholpen is.

MCV Aletta 0408

En weer stond er een meeting in de planning met een verrassing (introductie van de Sandero), maar voor die verrassing hadden ze de mening van Dacia rijders nodig daarom kreeg ik van Ger de vraag of ik mee wilde naar Renault NL om te brainstormen over de introductie van de Sandero die op de meeting onthuld zou gaan worden, wat een leuke ervaring was dat om dat met 6 Dacia rijders te mogen doen, deze meeting werd dan ook een SUPER succes die ieders verwachting te boven ging, heel het doornse gat stond vol met Dacia’s, wat SUPER 550 Dacia’s bij elkaar.

Na de 1e controle beurt werden de rekeningen bij de dealer hoger en hoger, maar de druppel kwam op de dag dat we een kapotte koplamp hadden en de klem waarmee de lamp vast zit niet los konden krijgen, dus wij naar de garage voor hulp, de monteur heeft ons laten zien hoe we het klemmetje los moesten maken en ik heb de nieuwe lamp erin gezet (dit alles op het parkeerterrein van de garage) mooi, wij waren geholpen, maar wat bleek bij een volgend bezoek moesten we dit nog betalen €27,50. Dit was dus de laatste keer dat we bij deze garage zijn geweest. Tegenwoordig is hij in onderhoud bij de Renault garage Simonis in Vianen, waar ik tot begin van dit jaar werkte, maar dat bevalt zo goed dat ik daar heen blijf gaan.

Dacia Logan MCV review Aletta 03

Maar de Daas reed echt super (en dat op diesel) intussen hebben we er diverse ritten naar Frankrijk opzitten (daar woont familie en is ons favoriete vakantie land) menig verhuisritje voor de kinderen en heel wat km's voor het werk, allemaal zonder problemen.

Begin dit jaar hebben we er een trekhaak onder laten zetten omdat we een sleurhut aangeschaft hebben, waar ik nog wel enige vraagtekens bij had…..want zou mijn Daasje het wel trekken tegen de bergen in Frankrijk op met zo’n ding erachter, maar ook dat doet ie prima.

Intussen hebben we de 100.000 km probleemloos gereden (zonder bijzondere onkosten) met ons Daasje en hebben er fijne vrienden bij gekregen!!!!

Groetjes Aletta en Ron.

Heb je ook een leuk verhaal over de Daas, stuur het naar:

mcvjournaal email

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto's over de Dacia Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto's over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto's over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties 2010 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs en techniek vind je Hier en alles over tuning Hier.

2 opmerkingen:

  1. mijn dacia is nu 6 jaar oud en heeft 93000km gedaan .en bijde lambasondes zijn stuk gegaan .
    voor de rest rijd die nog heel goed .
    heb een logen 1.6 benzine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met zo'n kilometerstand is het begrijpelijk dat er een keer wat sneuvelt, zolang de kosten binnen de perken blijven is en blijft tie goedkoper als de meeste andere merken.

    Nog veel goedkope kilometers met je Dacia Logan Sedan.

    Herke

    BeantwoordenVerwijderen