zondag 30 juni 2013

Een bullbar of sidebars op je Dacia

Tip: Brian

Er zijn een aantal Daciasten die hun Dacia Duster uitrusten met een zogenaamde bullbar.

Maar niet alleen Dacia Duster rijders ook een enkele bezitter van de Dacia Logan MCV (oud model) zoals Brian voorziet zijn auto van zo’n bullbar.

Bullbar Dacia 02

Meestal wordt er echter gekozen voor een sidebars of sidesteps op de Dacia Logan MCV.

Voor het monteren van zogenaamde sidebars en sidesteps zijn er geen problemen bij een eventuele keuring mits ze niet buiten de carrosserie uitsteken.

LM Velgen 19

Voor wat betreft de bullbars is het in te delen in twee periodes namelijk modellen van voor bouwjaar 2009 en daarna.

Voor modellen tot en met bouwjaar 2008 is eigenlijk alles toegestaan voor wat betreft de montage van bullbars.

Bullbar Dacia 01

Na 2008 dient de te gebruiken bullbar een EG-typegoedkeuring te hebben dat hoort bij dat type auto.

Er zijn veel bedrijven in Nederland waar je je Dacia van een bullbar, pushbar, sidebars of sidesteps kan laten voorzien, één van de goedkoopste adressen is www.bestcarstyling.nl in Lelystad.

Dacia Duster gewrapt 03

Lees ook:

Bullbar Dacia 03

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.

Alle Dacia modellen op De Dacia Site van Nederland en België

Posted: 1 juli 2013 in Sidebars, velgen, tuning Tags:bullbar, Dacia Duster, dacia logan mcv, pushbar, sidebar, sidesteps

vrijdag 28 juni 2013

Dacia Dokker versus Peugeot Partner Teepee

Bron: Auto.cz

Dacia opent met de Dacia Dokker frontaal de aanval op de concurrentie zoals bijvoorbeeld de Renault Kangoo, de Fiat Doblo, de Citroën Berlingo en de Peugeot Partner Teepee.

De laatste gebruiken we om te kijken of de Dacia Dokker echt opgewassen is tegen de veel duurdere concurrenten.

Deze ruimte auto’s kunnen privé en zakelijk gebruikt worden, vooral voor ZZP’ers zijn deze auto’s uitermate handig.

Dacia Dokker vs Peugeot Partner Teepee 01

Geen ontwerper kan het verbergen dat deze wagens hun oorsprong vinden bij de bestelbusjes, maar door allerlei handige details en slimme vondsten krijgen ze toch een persoonlijke uitstraling. Een goed voorbeeld daarvan de Skoda Roomster.

De Dacia Dokker kan je moeilijk een schoonheid noemen, maar toch is hij plezierig om naar te kijken. Op een of andere manier klopt het geheel.

De Peugeot Partner Teepee ziet er heel wat serieuzer uit, maar ook harmonieus.

Dacia Dokker vs Peugeot Partner Teepee 02

Binnen in de cabine zien we voorin harde kunststof bij de Dacia Dokker maar door de oppervlaktestructuur ziet het er netjes uit, ook de meters en de knoppen zitten op de juiste plek. Bij de Peugeot Partner ziet er net iets luxer uit maar het verschil is minimaal.

In de rest van de cabine merk je wel degelijk de lage prijs van de Dacia Dokker, stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar, de hoogteverstelling van de gordel niet afgewerkt, blank metaal rond de kozijnen, Op dat vlak is alles in de Citroën Partner Teepee veel beter afgewerkt.

De wielbasis van de Dacia Dokker is tien centimeter langer, maar dat komt niet ten goede van de passagiers in beide auto’s is er voldoende hoofd en knie ruimte, wel is de koffer van de Dacia Dokker groter. Ondanks dat de Peugeot Partner Teepee zo’n 6 centimeter breder is, zijn ze beiden binnenin net zo breed. Een ander voordeel van de langere wielbasis is het in- en uitstappen en op dat punt wint dus de Dacia Dokker. Het verschil in zitcomfort tussen beide auto’s is te verwaarlozen.

Dacia Dokker vs Peugeot Partner Teepee 04 Dacia Dokker vs Peugeot Partner Teepee 05

De dieselmotor in de Peugeot doet zijn werk trillingsvrij, soepel en stil, ook met 300 kilo vracht, pas boven de 130 kilometer per uur laat de dieselmotor zich goed horen.

De dieselmotor van de Dacia Dokker is wat onrustiger en heeft een merkbaar turbogat wat vooral in de stad veel schakelen noodzakelijk maakt. De langere versnellingen van de Dokker komen voornamelijk ten goede aan het brandstofverbruik en de lagere CO2 uitstoot.

De vering van de Peugeot is op comfort afgestemd, maar hobbels en gaten in het wegdek zijn behoorlijk waarneembaar. Het veersysteem bij de Dokker is minder verfijnd en dat is merkbaar in het weggedrag. We zijn dan ook blij dat ESP standaard is op de Dacia Dokker.

Dacia Dokker vs Peugeot Partner Teepee 06 Dacia Dokker vs Peugeot Partner Teepee 07

Alles overziend is de Peugeot Partner de uiteindelijke winnaar, maar de Dacia Dokker is wel een goede tweede met een enorme bagageruimte, een lager brandstofverbruik en niet te vergeten de veel lagere prijs.

Prijs Nederland Dacia Dokker 1.5 dCi Lauréate 19.490 euro en Peugeot Partner Teepee 1.6 HDi Active 27.890 euro.

Peugeot Partner Teepee 1.6 HDi Dacia Dokker 1.5 dCi
Goed Minder Goed Minder
Rijeigenschappen Te korte versnellingen Bagageruimte Onevenwichtige vering
Flexibiliteit Brandstofverbruik Brandstofverbruik Kaal interieur
Comfort CO2 uitstoot Prijs Te lange versnellingen
Geluid   In- en uitstap  

Lees ook:

Dacia Dokker vs Peugeot Partner Teepee 03

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.

Alle Dacia modellen op De Dacia Site van Nederland en België

Posted: 29 juni 2013 in Dacia Dokker Tags:Dacia Dokker, mcv, Peugeot Partner Teepee, ruimtewagen

maandag 24 juni 2013

Daciameeting Alesheim 2013

Foto’s: Habuc Ionut

Het aantal particuliere Daciameetings in Nederland is na een enthousiast begin steeds minder geworden en inmiddels bijna geheel verdwenen.

Alesheim 2013 01

Ook in Duitsland waren er tot 2010 heel veel spontane Dacia meetings, maar ook daar wordt dat steeds minder.

Alesheim 2013 06

Alleen de Dacia Duster weet nog in Duitsland en natuurlijk Roemenië een aantal enthousiaste bezitters bij elkaar te brengen.

Alesheim 2013 05

Eén van de laatste nog ieder jaar terug kerende meetings is die in Alesheim en dat is tevens de oudste.

Alesheim 2013 03

Afgelopen weekend was het internationale Dacia Treffen in Alesheim aan de achtste editie toe, deze meeting is over drie dagen verdeeld.

Alesheim 2013 07

Jaarlijks terugkerende elementen zijn:

  • Vrijdagavond het schnitzel-eten bij Gasthaus Conrad
  • Zaterdag rondrit met een bezoek aan evenement en/of pretpark afgesloten met een grote barbecue.
  • Zondagochtend rondvaart met koffie en gebak op de MS Brombachsee
alesheim 2013 09

 

Hoewel het de laatste jaren qua aantal deelnemers wat minder druk is, is het zeker de moeite waard om een keer deze Dacia meeting mee te maken, gekoppeld aan een korte vakantie bijvoorbeeld. De omgeving is prachtig. Het eten en overnachten bij Gasthaus Conrad is relatief goedkoop. Kamperen met de caravan is natuurlijk ook mogelijk.

Alesheim 2013 08

Meer info over deze Daciameeting op www.Dacia-club.eu

Alesheim 2013 02

Lees ook:

Alesheim 2013 04

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.

Alle Dacia modellen op De Dacia Site van Nederland en België

Posted: 25 juni 2013 in Daciameetings Tags:Alesheim, Dacia Treffen, daciameeting, Duitsland, vakantie

vrijdag 21 juni 2013

Test Dacia Dokker Van: Handige alleskunner

Bron: Promotor

Als kleine zelfstandige of middenstander ben je altijd op zoek naar een bestelauto die zo efficiënt mogelijk is.

Liever niet al te duur, met een lage kostprijs per kilometer, ruim maar toch compact en geschikt voor binnen en buiten de stad.

Aan al deze voorwaarden voldoet de Dacia Dokker Van in ruime mate.

Het ontwerp van de Dacia Dokker Van is krachtig maar eenvoudig. De voorkant is geheel in stijl met zijn broer de Dacia Lodgy.

De Dacia Dokker Van is leverbaar met één of twee schuifdeuren en dat maakt het laden en lossen van goederen wel heel erg eenvoudig.

Dacia Dokker Van 02

Ook de achterkant van deze Dacia Dokker Van is geheel in stijl met de gehele auto. Haal je de logo’s weg dan zou je zweren dat het om een aanmerkelijk duurdere auto gaat.

Maar het ontwerp is natuurlijk niet het belangrijkste item, laten we eens kijken hoe deze Dacia Dokker rijdt.

Het interieur is bijna identiek aan dat van de nieuwe Sandero en/of de Dacia Lodgy. De elektrische bediening van de ramen zit nu in de portieren en dat is handiger dan op de middenconsole.

De zijdelingse steun van de stoelen zou beter kunnen, maar aan de andere kant hebben we het hier niet over een sportwagen. De nadruk ligt natuurlijk op de nuttige ruimte voor de vracht.

En de ruimte is er, deze Dacia Dokker Van heeft een volume van maar liefst 3300 liter oftewel ruim 3 kubieke meter, een europallet schuif je zo naar binnen.

Ook op het gebied van opties heeft de Dacia Dokker Van veel te bieden, voor een paar honderd euro heb je een van de beste navigatiesystemen op de markt, Stoelverwarming, parkeersensoren, airco, snelheidsbegrenzer het is allemaal verkrijgbaar. Op het niet in diepte verstelbare stuur na, zijn er geen minpunten te vinden.

Dacia Dokker Van 06 Dacia Dokker Van 05
Dacia Dokker Van 03 Dacia Dokker Van 04

Onze testauto was uitgerust met een 1.5 dCi met 90 PK en die doet zijn werk opvallend stil. Pas boven de 3000 toeren merk je dat geluid toeneemt. Tijdens de testperiode haalde wij een gemiddeld gebruik van 6.4 liter per 100 kilometer en dat is voor een besteller van dit formaat keurig te noemen.

De wegligging is zowel leeg als beladen zeer goed, de ophanging dempt alle kuilen en hobbels uitstekend en de Dacia Dokker is stiller en comfortabeler dan menige veel duurdere concurrent.

Kortom:

Een onovertroffen aanbod voor iedereen die een kleine besteller nodig heeft en toch veel moet vervoeren.

Lees ook:

Dacia Dokker Van 01

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.

Alle Dacia modellen op De Dacia Site van Nederland en België

Posted: 22 juni 2013 in Alles over de Dacia Van en Pickup, Dacia Dokker Tags:bestelauto, besteller, bestelwagen, Dacia Dokker Van, Van

maandag 17 juni 2013

Complete verbouwing Dacia Logan MCV

Tip: Bernard. Foto’s: Luni.

Nee, natuurlijk niet de nieuwe Dacia Logan MCV die we binnenkort in Duitsland op de weg zien verschijnen. Deze is sinds kort te bestellen bij onze Oosterburen.

dacia Logan MCV Luni 07

In Nederland en België zullen we nog een paar maanden moeten wachten op de komst van deze nieuwe Dacia Logan MCV.

We hebben foto’s binnen gekregen van een compleet verbouwde Dacia Logan MCV uit Duitsland van voor 2013.

dacia Logan MCV Luni 05

Aan deze Dacia Logan MCV is heel veel verbouwd, om maar een paar dingen te noemen:

  • De ramen zijn getint
  • Speciale sportstoelen
  • Verlaagd onderstel
  • Standkachel
  • Spoiler voor
  • Dagverlichting enz..

Tussen de foto’s staat een lijst met alle aanpassingen die zijn uitgevoerd op deze witte Dacia Logan MCV.

dacia Logan MCV Luni 09

Mocht de Dacia Fandag in oktober doorgang vinden, kunnen we deze aangepaste Dacia Logan MCV van Luni daar bewonderen en hij zal ongetwijfeld meedingen naar de prijs “Mooiste Dacia van 2013”.

dacia Logan MCV Luni 02 dacia Logan MCV Luni 03
dacia Logan MCV Luni 04 dacia Logan MCV Luni 10
dacia Logan MCV Luni 06 dacia Logan MCV Luni 11
dacia Logan MCV Luni 12 dacia Logan MCV Luni 13
dacia Logan MCV Luni 14 dacia Logan MCV Luni 15
dacia Logan MCV Luni 16 dacia Logan MCV Luni 17
dacia Logan MCV Luni 18 Dacia Logan MCV Luni 01

Klik voor grotere foto.

Lees ook:

dacia Logan MCV Luni 08

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.

Alle Dacia modellen op De Dacia Site van Nederland en België

Posted: 18 juni 2013 in Alles over de Dacia Logan MCV, Sidebars, velgen, tuning Tags:dacia logan mcv, pimpen, standkachel, tunen, verlagen